lördag 29 juni 2013

Turbulens och bomb

Jag har inte hängt med särskilt mycket alls när det gäller den bomb som hittades vid den nya arenan. Jag har bara hört rykten som säger att det kan vara antingen Hammarbyare eller Djurgårdare. Tänk att medias första tanke var att det skulle vara fotbollsupportrar och inte några religiösa terrorister. Det lilla jag har läst om bomben har åter igen målat ut oss supportrar som kriminella avskum. Och det gäller såklart ALLA som supportar ett lag, och då framför allt från Stockholm. 

Om det nu skulle vara supportrar till Hammarby eller Djurgården så är det underbart att Madeleine Sjöstedt (FP) som är kultur och fastighetsborgarråd i Stockholm slår näven i bordet och blir upprörd. Enligt henne har dom makten över vilka som ska kunna få spela på arenan och vilka som inte kan få spela.

Det är då också smart att gå ut med att om den här turbulensen fortsätter så kan Bajen och Dif bli utslängda från nybygget. För mig är det inte något särskilt jobbigt hot. Jag tror att en mycket stor majoritet Bajare vill fortsätta på Söderstadion likaså att Djurgårdare vill fortsätta på Stadion. 


Ställ då till med turbulens så att vi får gå tillbaka till våra gamla arenor. för som det är nu är knappast Tele2 nöjda med det som sker och att deras varumärke nämns i negativa benämningar.

Jag vet inte riktigt om det var en skarp bomb. Men om det nu var så tycker jag att det talar emot att det skulle vara fotbollssupportrar.

Nu går både Dif samt Järnkaminerna emot Hammarby.  Om nån byråkrat inom DIF säger så är en sak, men att JK går ut med det tycker jag det är ett svek mot läktarkulturen. Jag tycker det är fegt och tråkigt att JK's Dan Blomberg går ut och skyller allt på Hammarbyare.

I såna här frågor när det inte gäller det ena eller andra laget måste alla supportergrupper stå upp för varandra. Innan man vet vad som faktiskt ligger bakom bomben  är det väldigt farligt att gå ut med dessa åsikter. Då tycker jag det är bättre med Mia som är ordförande för Bajen Fans, att inte gå ut med några åsikter utan att tänka eller veta vad det här handlar om. JK's ordförande kommer med dessa citat i aftonbladet.se


Ja, jag är helt säker på att det har spelat in när det gäller bombhotet mot arenan. Det här är ett jätte­stort problem och något helt sjukt" (Dan Blomberg tror att det uppskruvade tonläget kring invigningsmatchen kan vara orsaken till våldsdådet.)

"Det är extremt sorgligt. Bland djurgårdarna är det mest ilska över det här otroligt fega tilltaget"

"Tyvärr är det så att Hammarby från officiellt håll eldat på galningar, säger Djurgårdens supporterledare och nämner pressmeddelandet från Bajen Fans."

"Han tycker heller inte att Hammarby som klubb gjort tillräckligt för att dämpa de stundtals hätska tongångarna mot Djurgårdens supportrar.
– De har inte försökt tona ner någonting. I stället har de markerat att Tele2 är ”deras” arena."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar