söndag 18 augusti 2013

Någon form av nostalgi

Jag trodde att jag gjorde min första bortamatch i Örebro 1995. Men sen tittade jag lite på hifhistoria.se och kom fram till att jag redan 1994 var på min första bortamatch mot Kalmar i kvalet för att hänga kvar i Allsvenskan. Vi vann den matchen med 4-1. Vi var många Bajare där nere och nån hade kommit över en påse med grönvita Apotekspåsar som många använde som huvudbonad.

Bajen Fans på Fredrikskans i Kalmar 1994. Vinst med 4-1
När jag nu tänker efter så minns jag att flera hundra Bajare sprang in på planen på Fredriksskans efter matchen. Och man kunde se mig klappa om Micke Hellström på tv-sporten. Jag vet inte om jag var på någon mer bortamatch det året.

Men ok, 1995 mötte vi Örebro på Eyravallen i Allsvenskans andra omgång. Jag minns att det var jättemånga Bajare som åkte in i fyllecell den resan. Av någon anledning blev det så att jag inte var på matchen. En match som vi förlorade med 2-1. Vi åkte ur Allsvenskan det året. Hela 90-talet var helt skevt för oss och att åka jojo fick ett ansikte utåt - Hammarbyaren.

Jag minns att jag var väldigt insnöad på Millencolin på den tiden, så jag tog några varv i Örebro på en man hand för att försöka hitta någon av medlemarna, dom är ju från Örebro. Men jag hittade ingen av dom, däremot när jag kom tillbaka till mitt ressällskap för dagen blev han precis intagen i piketen precis som så många andra, och ja, det var även min anledning till att missa den matchen. 

En annan Örebromatch som tillhör klassikerna var den när vi bojkottade bortamatcherna och hade festen utanför. Starkt av vår dåvarande tränare Tony Gustafsson att ta med sig laget för att tacka oss trots att vi inte hade varit inne på matchen.

Är man som jag, född på andra halvan av 70-talet, var 90-talet något speciellt. Det var ju då man blev tonåring och debuterade med det mesta. Jag kan känna så starkt för 90-talet ibland. Därför kommer jag inom en snar framtid att publicera min Bajendrömelva från den tiden. Ni får gärna själva skicka in era 90-tals drömelvor. Och gärna förklara varför ni tagit ut de spelare ni tagit ut.

Om jag får in fler än 10 förslag kommer jag att lotta ut valfri 77-skiva (CD skivorna) så fort jag har dom på lager. Så kom igen nu och tänk till.

Krossa Örebro!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar