onsdag 19 juni 2013

Krönika: Juni

Vi går mot mörka tider. Det är bara fyra dagar kvar till vår sista match på Söderstadion. Vi ligger inte särskilt bra till i tabellen, och vi är INTE bäst ändå. 12:an är bäst, men när det gäller Hammarby fotboll känns det som är det enda som är bra för tillfället.

Men nu handlar allt om "Slutet", "Avskedet"... kalla det vad du vill, det gör ont i mig. Och jag vet att jag inte är ensam. Just nu behandlar Hammarby Fotboll Söderstadion som om det vore vilken skitarena som helst som dom spelar på. Det är inte värdigt, och nu när det är sista matchen hjälper det inte med att 12:an är bäst.

Just nu spelar Sverige mot Brazilien, en damlandskamp, den spelas på Söderstadion och jag ser matchen på tv'n, egentligen enbart för att den spelas i vårt vardagsrum. Det känns konstigt att se Norra läktaren vara ganska tom där klacken brukar stå.

Söderstadion kommer att avtackas på ett värdigt sätt efter matchen på Söndag. Bland annat ska Magnus Carlsson och Lalla Hansson uppträda. Det kommer vara begravningstal och kransnerläggning. Och om en månad kommer vi att spela på den nya arenan, det enda jag finner bra med den är att den ligger mitt i Bajenland. Men konstgräs, monstertrucks, djurgårn... och så mycket mer som bara är skit. Dessutom kommer Söderstadion stå kvar. Vi kunde väl åtminstone spela där till PEAB kommer och river. Då kunde vi leka plogbillar. Kunde folk rädda Almarna och försöka rädda TV-eken, ska väl vi kunna rädda något av det vill håller som mest kärt.

Varför är man så konservativ som fotbollssupporter? Jag vet inte, men jag vill ha det som det alltid har varit. Jag vill ha tillbaka gallret på Söderstadion. Jag vill klättra över från Östra till Norra, jag vill att Klasse Johansson, Tomas Lundin, Magnus Lefvert, Fredrik Forssen och Sten Ove Ramberg ska springa omkring på plan. Men men, det går inte att behålla allt, tiden går men när det gäller Söderstadion kommer tiden inte att läka några sår.

Jag funderar titt som tätt att inte gå på den nya arenan. För just nu är inte Hammarby Fotboll större än Söderstadion. Det är ett par riktigt usla spelare, visst så har vi nästan alltid haft det. Men nu handlar det om känslor, känslor större än känslorna för spelarna.

Jag tror att ALLA med mig KRÄVER att Bajen VINNER på Söndag.

SNÄLLA HAMMARBY FOTBOLL ANNO 2013... Fixa det här för vår skull.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar