onsdag 26 juni 2013

Intervju: Magnus Hagström


Magnus är redaktör för Supportrarnas Matchprogram som finns att köpa i samband med hemmamatcherna. Här får ni veta lite mer om Programmet, samt Magnus tankar om Hammarby, Söderstadion, musik och en hel del annat. Jag kan verkligen rekommendera att köpa Supportrarnas Matchprogram som fungerar både som matchprogram för den aktuella matchen men den har även lite fanzinekänsla över sig med många bra artiklar.


Matchprogrammet på Facebook

Hemsida



1. Tja Magnus, du kan väl börja med att dra lite elementär fakta om dig som person

- Född 1961 i miljonprogramsförort i norr (Kallhäll). Hittade ändå till Bajen och såg min första match 1973, 4-1 mot Djurgården på Råsunda. Söderstadiondebut på hösten året efter och kom så småningom in i klacklivet. Jobbat med olika saker, typ postsorterare och vaktmästare. Började frilansa som journalist i mitten av 90-talet, på heltid sedan 2000. Hammarby har hela tiden varit ett av ämnena i mitt skrivande. Har två barn och bor med dem och min sambo i Fruängen.

2. Ni började med Supportrarnas Matchprogram 2008 för att Hammarby slutade med sina tryckta program. Det är 5 år sen, hur har den resan varit?

- Det har hela tiden skett en utveckling under de här åren. Vi har kunnat göra tjockare och snyggare program, organisationen kring matchprogrammet har växt och fungerar allt bättre. Det är roligt att göra saker tillsammans, det tar fram en massa kreativitet och glädje.

3. Vad har ni för innehåll i matchprogrammet, och hur jobbar ni fram varje nummer?

- Sånt som vi anser bör ingå i ett matchprogram: laguppställningar och statistik, info om bortalag, intervju med aktuell spelare. Dessutom en massa annat smått och gott som är kul att läsa för den som går på Hammarbys matcher. Lite historia, Hammarbykultur, något om ungdomsfotbollen då och då, material om andra Hammarbyidrotter. Vi tycker också det är viktigt med snygg formgivning och bra bilder. En redaktionskärna bestående av tre personer (redaktör, formgivare, fotograf) står för den huvudsakliga planeringen. Utöver dem finns 10-15 medarbetare som bidrar med texter och annat. Och så finns ett gäng som säljer matchprogrammet, vissa gör både och. Det är ett jävla bra team!

4. En del av profiten går till Hellas Lojalitetsfond, hur fungerar den fonden?

- Det är en fond dit vi skänkte lite pengar i början som drivs av Hammarby Fotboll. sedan dess har vi mer övergått till att göra punktinsatser här och där när vi anser oss ha råd. Förra året satsade vi ungefär 20 000 kr på olika Hammarbyverksamheter, från dambandy till handboll.

5. För de som inte vet, hur får man tag i Supportrarnas Matchprogram och hur får man tag på gamla nummer?

- Matchprogrammet säljs alltid runt arenan, efterbeställningar går att göra genom att mejla redaktören (magnus.hagstrom3@comhem.se). Vi har kvar ex av de flesta numren som getts ut.

6. Om vi kör några personliga frågor... Minns du din första Bajenmatch? Vilka spelare har varit dina hjältar genom åren?

- Första matchen var 1973 mot Djurgården, jag var 12 år och gick dit med Djurgårdskompis. Efter vändningen från 0-1 till 4-1 på sista kvarten var det gick som kunde gå hem i triumf. Hjältar: alla som spelat i Hammarbytröja är på sätt och vis hjältar men de som betytt speciellt mycket för mig genom åren är: Kenta & Billy, Matte Werner, Putte, Uffe E, Jensa G, Kennedy.

7. Nu är slutet nära, för mig är det bara ett totalt mörker, men hur känner du i och med att vi ska byta arena, att Söderstadion fysiskt kommer att vara ett minne blott? Vad är dina bästa minnen från Söderstadion? Finns det några fördelar med att komma till en ny arena?

- När jag svarar på detta är sista matchen redan spelad. Jag tycker det är skitjobbigt att lämna Söderstadion och är skraj för hur det ska bli. Bästa minnen är guldet 2001, Bajen-Öster 1976, en match mot IFK Göteborg där vi vände 0-2 till 5-2, Hammarby-Landskrona 5-2 1994, Hammarby-Malmö 3-0 1976, Hammarby-Malmö 2-0 1994, derby mot AIK 1985 på Söderstadion (seger 3-1), Hammarby-Trelleborg 4-0 1999. Och faktiskt också matchen mot Häcken 2009 när det var klart att vi hade åkt ut.

8. Bajen och musik går ofta hand i hand, jag är ju själv där och misshandlar min gitarr. Vilka är dina favorit-bajenlåtar? Vad är det annars för musik som snurrar hemma hos dig?

- Jag gillar artister o band som börjar med bokstaven “P”: Perssons Pack, Pogues, Pugh Rogefeldt. Kan väl slänga in ordet Presley och Parton där också så har du rätt bra referenser gällande min musiksmak. Ordet punk ska in också. Bajenmusiken lyssnar jag inte jättemycket på, men ibland går nån platta när jag åker på bortamatch med polare. Jag gillar vissa gamla som jag tycker växer, typ Bajensamba med Arne Domnerus. Kentas Bajenlåtar är givetvis tunga. Sen är jag förtjust i Jonas Karlssons Bajenlåt.

9. Vad tycker du om Hammarby anno 2013, ser du någon potential i laget, kommer vi att gå upp i år?

- I likhet med de flesta andra är jag bekymrad men så länge möjligheten finns så tror jag att vi går upp.

10. Finns det något mer om Supportrarnas Matchprogram som jag och alla andra bör veta?

- Min förhoppning är att vi ska utveckla det ännu mer och göra det till ett magasin om Hammarbyidrott, samtidigt som det också ska funka som matchprogram.

11. Vad har ni för framtidsplaner, programmet är ju bra nu men finns det några nya idéer som ni funderar på?

- Vi pratar hela tiden om nästa steg och det finns idéer som både handlar om innehåll och organisatorisk utveckling. När det gäller själva materialet är jag personligen sugen på att ha mer läsarkontakt och låta läsarna komma med förslag till önskereportage som vi sedan genomför.

12. Okay, du får avsluta detta fritt, jag kan bara säga att jag ser fram emot kommande nummer.

- Härligt!
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar