fredag 18 oktober 2013

Nostalgikrönika: Niclas Jönsson

Minns ni Niclas Jönsson, grabben från Östersund? "Undret i Karlstad 1989". När jag var 12 år, vilket måste ha varit runt 1991/92... minns inte riktigt. Då ordnade Expressen som hade hand om St.Erikscupen en tävling, att man skulle få utmana sin idol. Och på den tiden var det Niclas Jönsson, Hammarbys målspruta typ.

Jag utmanade honom i att pricka ribban. Vi sköt 15 skott var. Han var alltså professionell fotbollsspelare i älskade Hammarby, jag var 12 år och spelade i Vendelsö IK. Min lärare filmade det hela och intervjuade oss båda. Jag svarade att jag skulle pricka ribban 5-6 gånger, precis som Niclas trodde att han skulle göra.

Ja, han träffade ribban 6 gånger. Själv träffade jag den 7 gånger. 7 av 15, jag tror knappast jag skulle göra om det idag. Det blev ett helt mittupslag i Expressens St.Erikscupbilaga med bilder av när jag bland annat blev hissade av hela Hammarby. Fatta vad stort. Och hela tävlingen finns på VHS. Ska försöka lägga upp det nån dag ifall man känner att beskåda det hela.

Så, vad hände med Niclas sen? Såvitt jag vet befinner han sig i någon stuga uppe i Östersund, han lämnade Bajen för att fortsätta med Ope IF. Nån revansch har han aldrig frågat om. Men Niclas om du läser detta, jag ger dig gärna en till chans =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar